fredag 3 juli 2009

Slåttertid


Skörden fortsätter. Idag har jag fyllt på förråden av daggkåpa, blåbärsris, nässla och åkerfräken. Nässlorna var så snygga där de stod vid vedstapeln att jag knappt nändes klippa dem, men det är ju nu när de är som vackrast jag vill ta dem eftersom det är då de är som bäst.

Torkrummet är fullt för tillfället, jag måste vänta tills björken torkat innan jag kan plocka något mer. Det passar bra, eftersom det ser ut att bli lite sämre plockväder i några dagar.

Nu i helgen ska jag ut och örtvandra med Västerbottens biodlare. Vi ska titta på växter som både är dragväxter för bin och läkeväxter. Det är så roligt att jobba med andra yrkesgrupper vars områden tangerar mitt! Jag lär mig alltid så mycket och den sammanlagda kunskapen blir alltid mer än våra enskilda tillsammans (1+1 = mycket mer än 2). Imorgon ska vi vara i Tavelsjö och utgå från Åke Jonssons Bigård och på söndag vandrar vi i den förtjusande Örtagården Linet i Skråmträsk.

Mitt jobb är verkligen ett privilegium!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar