fredag 10 juli 2009

Naturvandring med Granö Beckasin

Foto: Annika Rydman

Igår var jag guide på en naturvandring i Granö för Granö Beckasin tillsammans med naturguiden Christopher Storm. Vi guidade en grupp på tolv personer i åldern 6-80 år genom ett exotiskt område på södra sidan Umeälven.

Turen började med en färd över älven i roddbåt till ett torp från 1800-talet. Där kokade vi kaffe och tallbarrste över öppen eld och drack med lokalproducerat fika. Christopher hade bakat bröd på tallbark som han bjöd på, bröden såg ut som fullkornslimpor och smakade... fullkornslimpa!

Foto: Annika Rydman

Vandringen gick över tallhedar, genom gammelskog, över myrar och gammal betesmark. Jag berättade om de läkeväxter vi stötte på under vägen och Christopher visade kallkällan, tjärdalen och hackspettboet och berättade mycket intressant om varför skogens olika områden ser ut som de gör. Höjdpunkten för mig var att få visa en hel äng med fyrkantig johannesört, en fin läkeväxt som vanligtvis inte växer här i Västerbotten. Malte, en 80-åring med barnasinnet i behåll, retades med myrorna i stacken och visade oss hur man får myrorna att hjälpa en med nästäppa.

Eftersom jag i stort sett alltid leder grupper ensam var det en häftig upplevelse att få dela guidandet med en annan person den här gången. Christopher och jag fick till ett fint samspel som gjorde turen väldigt levande.

Foto: Annika Rydman

För er som missade vandringen kan jag tipsa om att vi gör turen en gång till den här sommaren, den 24 juli. Jag planerar att fortsätta samarbetet med Granö Beckasin även nästa år, och vem vet vilka fantastiska turidéer som dyker upp då? Läs mer om Granö Beckasin på www.granobeckasin.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar