söndag 27 september 2009

Ordentligt inoljad från topp till tå

Idag har jag en lugn dag ensam hemma och passade på att tillbringa hela förmiddagen i badkaret. Återigen slås jag av hur enkelt det är att göra egna spaprodukter som höjer en söndagsförmiddag i badkaret till helt fantastiska nivåer. Jag är ren, doftar gott, är mjuk i huden, avslappnad och pigg. Det här gjorde jag:

Hårinpackning med jojobaolja
Jojobaolja är en fin hårkur. Den är bra mot mjäll eftersom den reglerar hårbottnens talgproduktion och mjukar upp död hud så att den kan sköljas bort. Jojoba är också bra mot torrt hår och förstärker hårets färg och lyster. Tyvärr luktar den korv, så jag blandar med en väldoftande eterisk olja. Idag blev det grapefrukt som dels passar mitt hår perfekt och dels är upplyftande och stimulerande.

Stryk in oljan i torrt hår. Låt verka 20-30 min. Gnid in schampo i det torra håret, ganska mycket. Skölj och tvätta en gång till.

Rosenskrubb
Mixa 5 dl salt, 2 dl rosenblad, 2 dl olja och 1 msk honung. Häll upp i burk, håller ett halvår.
Duscha eller bada varmt. Skrubba kroppen med skrubben. Skölj av.
Resultat: Mjuk, len och rosendoftande Alexandra!

Djuprengörande ansiktsskrubb
Mixa lika delar torkade björklöv, torkad daggkåpa och sötmandel. Spara i glasburk.
Ta 1 msk av örtmixen och blanda med 1 msk rosenvatten. Låt dra i en timme. Skrubba ansiktet.

Nu ska jag gå en sväng i skogen och bli ordentligt genomblåst och sedan blir det nog ett yogapass följt av te, filt och bok i soffan. Härlig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar