söndag 27 januari 2013

Söndagsspa

Jag har just tagit ett långt bad med hårinpackning, ansiktsmask, torrborstning och en bra bok. Nu känner jag mig redo för en ny vecka!



I stället för kroppslotion efter badet använder jag kallpressad ekologisk nyponfröolja, en olja som blev min favorit direkt när jag testat den första gången. Den är vackert rödgul, doftar svagt av choklad och rostade rosor (låter konstigt, jag vet, men det doftar gott!) och går snabbt in i huden.

Nyponfröolja innehåller mycket alfalinolensyra, en sorts omega 3-fettsyra, och en typ av A-vitamin. Den kan reparera skador på huden, som ärr (även operationsärr), brännskador från solen och pigmentfläckar. Oljan ger färg och liv till huden, och anses vara en av de bästa rynkhämmande oljorna. Särskilt bra är den på de små rynkorna runt ögonen och munnen, och när huden torkat ut av för mycket sol.*

Det enda tråkiga med oljan är att den är dyr och att den inte håller så länge, räkna med max ett år. Men eftersom den kommer i 100-mlflaskor hinner man lätt använda upp flaskan innan den blir dålig. Jag förvarar min i kylen.

Nyponfröolja kan bl a köpas på Naturkosmetikkompaniet. (Nej, jag jobbar inte åt dem, jag tycker bara att de är ett bra företag med bra råvaror till naturkosmetika.)

*Källa: Guldet från växterna, Finn Andersen, Artaromaförlaget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar