måndag 16 december 2013

Candida

Jag fick en fråga:

Hej Jag undrar om du har några tips att ge mig då jag tror att jag har överväxt av candida? Har läst att brännässla ska vara bra. Men kan man få i sig för mycket av det?

Brännässla är bra på så sätt att den stödjer njurarna, som är viktiga utrensningsorgan, och på så sätt skapar en bra balans i kroppen. Men det är viktigt att använda brännässla med måtta, det är absolut en växt du kan överdosera. Lagom dos är tre koppar te om dagen i max en månad, tar du mer överstimulerar du njurarna och kan få allvarliga problem.

Har du blivit diagnosticerad med candida? Det kan till att börja med vara bra med en diagnos, så att du inte behandlar ett problem som inte finns. Behandlingen mot candida är nämligen ganska tuff. Det man brukar göra är att försöka svälta ut svampen genom att inte mata den med sådant som den vill ha. Du bör då helt avstå från alla sorters socker, helst alla kolhydrater men framförallt vitt mjöl, svamp och alkohol. För en del människor räcker det med att avstå från de här livsmedlen i ett halvår till ett år, sedan kan man börja äta av dem igen, men med stor måtta. Andra avstår från dem i många år. Man kan säga att om du satsar helhjärtat på hur du äter i, säg ett år framöver, har du chans att bli av med svampen. Men allt du gör hjälper, så om du inte orkar bli ”absolutist” gör det ändå gott om du tänker på att undvika de här livsmedlen.


Örter som är svampdödande är röd solhatt (echinacea), timjan och salvia. Du kan varva dessa tre så att du dricker två koppar te om dagen av en ört i taget i två veckor. Timjan- och salviate kan du göra av vanliga kryddor från mataffären. Echinacea går att köpa i hälsokostaffären, eller som Yogite. Ta helst inte en echinaceatinktur som Echinaforce eller Echinagard, eftersom de innehåller alkohol. Den här kuren kan du hålla på med i tre månader.

2 kommentarer:

  1. Kunde inte låta bli - minns mitt möte med dig som finns kvar i mig.

    http://halsozam.com/isdimma/

    SvaraRadera
  2. Jag äter en matsked nässelpulver om dagen, (har den i smoothie) är detta alltså för mycket? Har läst att det är bra att äta en matsked om dagen som ett allmänt stärkande naturligt kosttillskott. mvh Anneli

    SvaraRadera