fredag 1 februari 2013

Vårtor

Jag fick en fråga om hur man kan ta bort vårtor. Personen som frågade hade försökt med apotekets medel, men vårtorna bara kommer tillbaka.

Först vill jag säga att vårtor är knepiga, man måste vara ihärdig om man ska få bort dem - oavsett om man använder apotekets mediciner eller naturens. Sedan kan det också vara en bra idé att uppsöka läkare om man har vårtor som aldrig går bort, själv fick jag bränna bort en fotvårta som barn.



Man kan ta bort vårtor med saften som finns i maskrosstjälkar. Stryk på saft några gånger om dagen tills vårtan är borta. När blommorna blommat över kan man pressa ut saft ur grova maskrosbladsstjälkar. (Det här kommer jag att visa i Örtskolan nästa vecka.)

Även groblad hjälper mot vårtor. Gnugga grobladen mjuka och stryk på saften på vårtan. Lägg ett helt groblad över vårtan och tejpa fast.
Nu finns ju varken groblad eller maskrosor att få tag på just nu, men du kan testa grobladsextrakt som finns i välsorterade hälsokostaffärer. Jag kan särskilt rekommendera Örtagubben i Stockholm, de har en webshop också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar