onsdag 1 juli 2009

Björkdoften fyller huset


Såhär i sista minuten har jag varit ute och skördat björklöv. Jag säger sista minuten för att björklöven är som bäst under juni månad, sedan börjar de angripas av insekter och sjukdomar och blir träiga i smaken. I år gick början av juni långsamt och jag trodde mig ha gott om tid att skörda björk, men sedan exploderade sommaren och nu får jag sona för min lättja.

Björklöv är kanske den växt jag tycker mest om att skörda. Det är rogivande att stå och repa löven av grenarna ner i korgen, och skönt att för en gångs skull få arbeta i en något så när ergonomisk ställning. Annars är det mycket krypande på knä, sittande på huk och obekvämt böjd rygg.

När väl björkskörden är bärgad kommer nästa moment, som är ännu underbarare: torkningen. Hela huset sveps in i den friska doften av björklöv och jag vet att de kommande nätterna kommer jag att sova extra gott.

Björklöven använder jag till njur-, urinvägs- och hudbesvär. Även reumatiska besvär kan kureras med björklöv. De flesta människor mår gott av att göra en utrensande kur då och då. Just nu talas det mycket om detox som är en sorts avgiftningskur. Man kan köpa detoxkurer på hälsokosten, välja att hålla sig till en viss typ av mat, eller så dricker man bara björkte tre gånger om dagen i två veckor. Själv tycker jag att björkkuren är väldigt skön, jag känner mig pigg och fräsch efteråt och så är den helt gratis.

Björkolja är en härlig olja som hjälper mot de flesta typer av värk. Klipp färska björklöv ner i en glasburk. Fyll på olivolja eller rapsolja så att det täcker. Låt stå i två veckor med lock och sila sedan. Förvara oljan i en mörk glasflaska, gärna svalt. Massera in oljan i ömmande muskler, nackspärr, ryggskott och nervvärk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar